Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Role ergoterapie u nevidomých osob
Bartošová, Simona ; Rodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Kuželková, Anna (oponent)
1 ABSTRAKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Simona Bartošová Vedoucí práce: Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. Název bakalářské práce: Role ergoterapie u nevidomých osob Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce pojednává o problematice nevidomých osob z pohledu ergoterapeuta. Hlavním cílem je zjistit, jaká je role ergoterapie u dospělých nevidomých osob v České republice v oblasti soběstačnosti. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První, teoretická část se zabývá anatomií a fyziologií zraku, dělením zrakových vad a jejich nejčastějšími příčinami, a popisuje intervenci ergoterapeuta v oblasti soběstačnosti, kognitivních funkcí, hodnocení prostředí a v oblasti pracovního uplatnění. V druhé, praktické části je zpracováno pět kazuistik, ve kterých je uvedena anamnéza, ergoterapeutické vyšetření, zhodnocení soběstačnosti klientů, a následné vytvoření návrhu terapií. Dílčím cílem je vytvořit propagační materiál oboru ergoterapie u nevidomých osob. Výstupem z toho je leták, shrnující klíčové informace, který lze použít k propagaci práce ergoterapeuta s touto cílovou skupinou. Klíčová slova: ergoterapie, nevidomý, zrakově postižený, soběstačnost, aktivity všedního denního života
Posturální odchylky a jejich kompenzace u nevidomých cyklistů
Nedvěd, Jonáš ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Knappová, Věra (oponent)
Název: Posturální odchylky a jejich kompenzace u nevidomých cyklistů Cíl práce: Cílem této diplomové práce je vytvoření kompenzačního pohybového programu pro zrakově indisponovanou klientku. Kompenzační pohybový program se zabývá pozitivním ovlivněním vadného držení těla a zmírněním bolestivosti vybraných svalových partií, a to zejména v okolí krční, hrudní a bederní páteře Metoda: Metodou výzkumu je kvalitativní zkoumání formou pretestu a posttestu. Práce je pojata jako kazuistika 31leté klientky se získaným postižením. V rámci kompenzačního pohybového programu bylo zvoleno cvičení ve fitness, kde bylo aplikováno uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení. Dále byla praktikována hipoterapie pro zlepšení stability jednotlivých částí těla a zlepšení celkového držení těla. Pro ověření efektu programu byly použity testovací metody pro vadné držení těla dle Jaroše a Lomíčka, Matthiase a testu dle Jandy. Pro hipoterapii byl zvolen motorický test HHT. Výsledky: Kompenzační pohybový program pozitivně ovlivnil posturu klientky už po 3 měsících cvičení. Nedílnou součástí hipoterapie bylo i ovlivnění duševního stavu klientky, které může dodat motivaci do dalších cvičení. Klíčová slova: kompenzační cvičení, hipoterapie, vadné držení těla, nevidomý, zrakově hendikepovaný, postura
Vodící pes z pohledu veřejnosti v průřezu generací
Jiráková, Kristýna ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku vodícího psa a jeho majitele z pohledu veřejnosti v průřezu generací pomocí kvalitativního výzkumného šetření. V teoretické části práce je představen vodící pes ve světové historii i na území českých zemí, legislativní opatření ohledně vodícího psa, komplexně popsaný průběh výcviku vodícího psa a pohyb psa na veřejnosti. Praktická část práce popisuje kvalitativní výzkum formou dotazníkového šetření zaměřující se na populaci České republiky. Šetření zkoumalo znalosti veřejnosti o právním uchopení vodícího psa, o vhodném jednání s dvojící vodící pes a jeho majitel a o výkonu práce vodícího psa. Výzkum přináší zmapování znalostí veřejnosti o problematice a návrh na cílenou edukaci zkoumaných generací. Diplomová práce přináší i metodu edukace respondentů v průběhu získávání dat k výzkumnému šetření. KLÍČOVÁ SLOVA dospělí, dvojice vodící pes a jeho majitel, vodící pes, kolemjdoucí, kompenzační pomůcka, mladí dospělí, nevidomý, senioři, veřejnost.
Interiér pro nevidomé
Kosinová, Jitka
Tato bakalářská práce se v první části zabývá problematikou osob zrakové postižených, jejich dělením a orientací v prostoru, z níž vychází navrhování produktů. Téma bylo zvoleno z důvodu stále narůstajícího zájmu veřejnosti o podporu hendikepovaných osob.
VÝZNAM KOMUNIKACE PRO OSOBY SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
TLAPOVÁ, Jitka
Diplomová práce zkoumá význam komunikace pro osoby se zrakovým postižením. Komunikace patří k základním lidským potřebám a jejím nástrojem jsou informace, kterých při poruše nebo ztrátě zraku může nastat nedostatek. Začátek práce seznamuje se základními pojmy souvisejícími se zrakovým postižením a dále je uveden historický přehled týkající se dané problematiky. Následujícími kapitolami se prolíná význam komunikace na podkladě obecného popisu komunikace, ale i při rozdělení komunikace na neverbální a verbální, která je rozčleněna na komunikaci mluvenou, písemnou, pomocí počítače, se zaměřením na hlasový vstup a výstup, a na další způsoby komunikace. Práce dále popisuje funkce komunikace a komunikaci v různých oblastech, jako například v pedagogickém a pracovním procesu, ve zdravotnictví, ale i komunikaci se sociální pracovnicí. Teoretickou část uzavírá krátká zmínka o komunikaci osob s hluchoslepotou. Cílem práce v praktické části je zmapování názorů osob se zrakovým postižením na význam komunikace v jejich životě a zároveň zjištění nejběžnějších způsobů zprostředkované komunikace nejen u osob se zrakovým postižením, ale i u osob bez zrakového postižení. Za tímto účelem byl vytvořen výzkum, který je v dalších kapitolách vyhodnocen a diskutován. Dále je podrobně zpracováno sedm kazuistik osob se zrakovým postižením se zaměřením na historii jejich očního postižení a na komunikaci. Tuto diplomovou práci bude možné využít v TyfloCentrech a též tato práce poslouží pro širokou odbornou veřejnost setkávající se při své profesní činnosti s osobami se zrakovým postižením.
Vliv tyflopedické praxe na trávení volného času osob se zrakovým postižením
TLAPOVÁ, Jitka
Práce obsahuje krátký pohled do historie i současný pohled na přístup k osobám se zrakovým postižením. Dále jsou popisovány problémy se zrakovým postižením, středisko rané péče, možnosti verbální i neverbální komunikace osob se zrakovým postižením s okolím, průvodcovské a předčitatelské služby a některé kompenzační pomůcky, mezi které patří i vodící psy. Práce se dále soustřeďuje na volný čas osob se zrakovým postižením, především na kulturní a sportovní aktivity osob se zrakovým postižením se zaměřením na specifické druhy sportů pro tyto osoby. Též je zde zmínka o intuitivní kresbě a možnosti jejího využití u osob se zrakovým postižením spolu s ověřením a vyzkoušením v Základní škole a Mateřské škole pro zrakově postižené děti v Plzni. Krátce je zde popsáno i využití počítače při trávení volného času osob se zrakovým postižením. Cílem práce je porovnání názorů osob se zrakovým postižením a ostatní společnosti na život osob se zrakovým postižením a dále ověření stanovených hypotéz. K tomuto byl vytvořen i dotazníkový průzkum, který je v práci zhodnocen a diskutován. Bakalářská práce by měla sloužit v TyfloCentrech jako podklad pro osvětu na školách o přístupu ke zrakově postiženým a též k zhodnocení volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.